Tevreden personeel is beter voor de bedrijfsvoering

Voor een bedrijf is het belangrijk om allemaal tevreden medewerkers te hebben, want tevreden medewerkers zorgen ervoor dat er allemaal kosten en moeite zijn voor een bedrijf. Een van de kosten waar een bedrijf mee te maken kan hebben als er ontevreden medewerkers zijn, zijn alle kosten die met ziekteverzuim te maken hebben. Ziekteverzuim is erg duur voor een bedrijf, omdat een bedrijf naast het doorbetalen van de zieke medewerker ook voor vervanging van de zieke medewerker moet zorgen.

De kosten de met ziekte gepaard gaan moeten wanneer mogelijk worden voorkomen. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan daarin de eerste stap zijn. Een medewerkersonderzoek maakt het voor een bedrijf mogelijk om te kijken in hoeverre haar medewerkers tevreden zijn. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek kan worden ingespeeld op de punten waar de medewerkers ontevreden zijn. Op deze manier kan er wat aan de ontevredenheid worden gedaan.

Een van de kenmerken waaraan je kunt herkennen of een medewerker ontevreden is als het regelmatig voorkomt dat een medewerker haar doelen niet meer haalt. Een medewerkersonderzoek is daarom erg belangrijk omdat het een van de weinig mogelijkheden is die een bedrijf heeft om ziekteverzuim tegen te gaan.

Het is voor een organisatie belangrijk om zo snel mogelijk te weten of een medewerker ontevreden is, want ontevreden medewerkers zullen op bepaalde vlakken altijd minder presteren dan medewerkers die wel tevreden zijn. Daarom is het nodig om te weten of medewerkers tevreden zijn, want dat behoud je optimale resultaten.

Een medewerkersonderzoek kan ook worden gehouden als alle medewerkers nog tevreden zijn, want dan kan er veel sneller worden ingespeeld op medewerkers die wat minder tevreden zijn. Als je dus regelmatig onderzoeken houdt bouw je een profiel op en zie je het veel sneller als er een medewerker tevreden is of als er juist een medewerker is die ontevreden is.